Hoppa till sidans innehåll

Tävling


Tävling i orientering behöver inte vara så allvarligt som det låter. Det innebär helt enkelt att någon klubb ordnat orienteringsbanor som man kan komma och springa.

Klasser, banlängder och svårighetsgrader

Tävlingarna delas in i sprint, medel och långdistans beroende på banornas längder. Sprinttävlingar går oftast i tätortsmiljö medan medeldistans och långdistans huvudsakligen går i skogsmiljö.

Det finns banor av olika svårighetsgrad. Dessa är indelade i färger. Grön bana är den enklaste och består av tydliga ledstänger såsom stigar, murar och bäckar. Kontrollerna sitter på eller intill ledstången. På Vit bana kan kontrollen sitta lite sidan om ledstången men på ett tydligt ställe såsom en höjd eller vid en sten. Gul bana kräver att du kan lämna ledstången en kortare sträcka. Kontrollen kan sitta en bit från ledstången och man kan även tjäna tid på att gena mellan ledstänger. På orange bana skall man klara att orientera efter enklare höjdkurvor. Kontrollpunkterna blir svårare men det skall finnas tydliga saker i närheten som man kan läsa in sig på. På violett bana blir kontrollpunkterna svårare. För att lyckas bra kvävs att man kan förenkla kartbilden och hitta en enkel väg in till kontrollen. Svart bana kräver att man kan läsa detaljer samtidigt som terrängen kan vara tuffare att ta sig fram i.

Banorna delas in i olika klasser. De öppna klasserna finns i olika längder och svårighetsgrader. Här finns ingen ålders/könsindelning. Inskolning är grön 1,5 km, U1 är grön 2 km, U2 är vit 2,5 km, ÖM3 är gul 3 km, ÖM5 är orange 3,5 km och ÖM8 är svart 4,5 km.

Tävlingsklasserna innebär att man tävlar mot andra i samma ålder och med samma kön. För tjejerna finns D10 (vit 2 km/2,5 km), D12 (gul 2,5 km/3 km), D14 (orange 3 km/4 km) och D16 (violett 3,5 km/4,5 km) och för killarna finns H10, H12, H14 och H16 (samma svårighet och längd som för tjejerna förutom H16 vars långa bana är 5,5 km). Den angivna åldern är en övre åldersgräns (baserat på födelseår). De angivna sträckorna är för medeldistans/långdistans. Utöver ovanstående tävlingsklasser finns också kortklasser som innebär att man kan tävla på en något kortare och enklare bana. D12K innebär t.ex. vit bana för flickor upp till 12 år.

Läs mer på Svensk orienterings hemsida.

Kartor, kartecken och kontrolldefinitioner

Läs mer på Svensk orienterings hemsida

Utrustning

För deltagande i en orienteringstävling behövs en sport-identpinne, en kompass och heltäckande klädsel. Vid mörkerorientering behövs dessutom en  pannlampa. Detta är den nödvändiga utrustningen. Utöver detta kan det vara bra att ha en definitionshållare. Efter ett tag kan det vara kul att också skaffa sig en GPS-klocka.

Sportidentpinnen (SI-pinne) behövs för att kunna stämpla vid kontrollerna. Alla SI-pinnar skall gå att använda vid tävlingarna. Det som skiljer olika pinnar är framförallt hur många stämplingar som får plats och hur snabbt det går att stämpla. Vill man se vilken typ av pinne andra har valt kan man titta på en anmälningslista i Eventor. Där står pinnarnas nummer och man kan från det avgöra vilken typ av pinne det är.

SI-8:  30 stämplingar, Stämplingstid 115 ms, Serienummer: 2.xxx.xxx
SI-9:  50 stämlingar, Stämplingstid 115 ms, Serienummer: 1.xxx.xxx
SI-10:  128 stämplingar, Stämplingstid 60 ms, Serienummer: 7.xxx.xxx
SI-11: 128 stämplingar, Stämplingstid 60 ms, Serienummer: 9.xxx.xxx
SIAC1: 128 stämplingar, Tid 60 ms (50 ms AIR+), Ser. no. 8.xxx.xxx

Annat som kan skilja mellan olika pinnar är om det finns möjlighet att välja nummer och färg själv och om pinnen ger ifrån sig en ljussignal. Numera finns pinnar som förutom vanlig stämpling även stödjer AIR+ vilket innebär att det räcker att man kommer tillräckligt nära kontrollen för att stämpla kontrollen. För tillfället får arrangören inte använda AIR+ enheter om inte alla deltagare har pinnar med stöd för AIR+. För mer detaljer titta på Översikt Sportidents Löparbrickor.

Kompassen behövs för att passa kartan. Det finns olika typer av kompasser men den helt dominerande typen bland yngre oriernterare är en tum-kompass. Den anväds både för att passa kartan och som pekare/linjal på kartan. Som pekare kan den användas för att peka ut var man är eller vart man skall. Som linjal kan den användas för att markera den riktning man tänker springa i.

Heltäckande klädsel krävs vid de flesta orienteringstävlingar. Det innebär att benen skall vara täckta. På överkroppen räcker det med en T-shirt.

Pannlampa behövs vid mörkerorientering. Pannlampan behöver vara tillräckligt bra för att lysa upp en del av skogen. Skall du skaffa en pannlampa diskutera gärna med rutinerade orienterare först.

Definitionshållaren används för att lättare hitta kontrolldefinitionerna, speciellt den viktiga kontrollsiffran. Kontrolldefinitionerna finns normalt tryckta på kartan men det kan vara bra att även ha de runt handleden/armen i en definitionshållare, speciellt om man viker kartan. Små lappar med kontrolldefinitionerna finns normalt vid starten, dock inte vid stafetter.

GPS-klockan. När man varit med ett tag kan det vara kul att skaffa en GPS-klocka för att spela in sin orienteringslöpning. Kartorna till alla tävlingar i Skåne och även alla OLNV-träningar läggs in på livelox. Man kan gå in på Livelox via aktiviteten i Eventor. Där kan man ladda upp sin inspelade fil och se hur man egentligen sprang. På OLNV-träningarna kan man jämföra sin rutt med andra som också lagt in sin rut. Att jämföra sina tävlingsrutter kräver dock att man betalar en årlig Livelox-licens.

För den mer avancerade användaren finns det möjlighet att effektivisera uppladdningen av sin rutt till Livelox. Om man t.ex. har en Garmin-klocka med Bluetooth och en smartphone och gör följande:
- Laddar ner Garmin-connect appen och skapar ett Garmin-konto
- Går in i appen och parar ihop klockan och telefonen
- Laddar ner Strava-appen och skapar ett Strava-konto
- Kopplar samman Strava-appen med Garmin-kontot
- Kopplar samman Livlox-kontot med Strava-kontot
Då kommer filen automatiskt att bli tillgänglig via "Hämta från Strava" knappen i Livelox så fort klockan kommer i närheten av mobiltelefonen (förutsatt att Bluetooth är på på både klocka och telefon och att man har tillgång till mobil datatrafik).

Såhär går det till

Anmäl dig till tävlingen i Eventor (normalt senast söndagen veckan innan tävlingen) om du skall springa tävlingsklass. Öppna klasser kan man anmäla sig till på plats samma dag.

Planera att komma till tävlingen ungefär en timme innan start. Är det långt till start eller långt mellan parkering och TC (tävlingscenter) kan man behöva komma ännu tidigare. Läs inbjudan, PM och titta i startlistan (publiceras någon dag innan tävlingen) som finns på Eventor. Öppna banor har ett tidsintervall inom vilket man skall starta (står i PM). Tävlingsklasserna har individuella starttider. Nederst på tävlingsinformationssidan finns en vägbeskrivning från Google maps så att man lätt hittar till arenan.

Väl på plats är det lämpligt att kontrollera sin starttid och läsa PM. Det är viktigt att läsa PM för att ta reda på om det finns några speciella karttecken eller något annat som man skall tänka på. Ta även reda på vilken start du har, hur långt det är till den och hur man hittar till den. Vägen till starten är snitslad. Det kan finnas mer än en start. Orange/vit snitsel leder normalt till Start 1 och orange/blå leder till Start 2. Ett tips är också att ta reda på var sista kontrollen finns och var man springer i mål, innan du går till starten.

När du har koll på läget är det hög tid att leta upp andra orienterare från Hjärnarps OL. Klubbens medlemmar brukar finnas samlade på ett ställe. Där lämnar man sina saker när man är ute och orienterar. Vid lokala tävlingar finns det ofta en Hjärnarps-flagga som man kan hålla utkik efter för att hitta sina klubbkompisar.

Ta dig till starten i god tid. Kontrollera att du fått med dig all utrustning när du lämnar arenan. Håll utkik efter TÖM och CHECK när du går till starten. Din SI-pinne skall tömmas på gamla stämplar av en TÖM-enhet. Enheten ger ifrån sig ett blink och pip när pinnen är tömd. Din SI-pinne skall även kontrolleras av en CHECK-enhet. Enheten ger ifrån sig ett blink och pip när pinnen är redo. På väg till starten kan det vara lämpligt att gå på toaletten (finns normalt på TC och ofta också på väg till starten om den är en bit bort). På väg till starten kan man också passa på att värma upp. 

Vid starten kan man kontrollera sin starttid bland startlistorna. Vid starten finns en klocka som visar "gå fram tiden". Det betyder att du skall gå fram till starten när denna klocka visar din starttid (vilket sker tre minuter innan du skall starta). Ibland (framförallt vid kall väderlek) brukar det finnas möjlighet att lämna överdragskläder vid starten. Dessa transporteras då tillbaka till TC.

Vid starten kontrolleras att du har rätt pinne och eventuellt görs en ny CHECK för att se att din pinne är redo. När detta kontrollerats släpps du in en startfålla (vilken beror på vilken bana du springer). Startfållan består, om man springer i tävlingsklass, av tre olika "rum". I första rummet skall man bara vänta till dess klockan slår om till nästa minut. I andra rummet får man tillgång till kontrolldefinitionen (om man vill ha en sådan). Här skall man vänta tills ytterligare en minut gått. I tredje rummet får man sin karta (ungdomar får titta på kartan innan de startar). När ytterligare en minut gått får man starta. Klockan ger ifrån sig korta pip när det närmar sig nästa minut och ett långs pip när ny minut börjar. Springer man en öppen bana får man ta kontrolldefinition och karta direkt och starta när man vill genom att stämpla i START-enheten med sin pinne. Notera att man inte startstämplar om man springer i tävlingsklass.

När starten gått följer man snitseln till startpunkten. Denna punkt är markerad med en triangel på kartan. Sedan skall man stämpla kontrollerna med sin SI-pinne i nummerordning (man får stämpla extra kontroller). Glöm inte att kontrollera att kontrollsiffran vid kontrollen stämmer med den som står i kontrolldefinitionen. Vid målgång skall man stämpla MÅL och gå till sekretariatet för att läsa av sin pinne, "stämpla ut". Där får man ett kvitto med vilka kontroller man stämplat och vilken tid det tagit mellan kontrollerna. Man måste alltid stämpla ut så att tävlingsarrangören vet att man kommit tillbaka.

Efter målgången kan man släcka sin törst med vatten och diskutera sina vägval med andra från klubben. Utomhusdusch och marketenteri brukar finnas på de flesta tävlingar. Glöm inte att hämta eventuella överdragskläder som du lämnat vid starten.

Uppdaterad: 26 AUG 2018 20:20
Skribent: Lennart Morén
Epost: Adressen Gömd

EventorBanner178x42_3

Våra sponsorer

Postadress:
Hjärnarps OL - Orientering
Diligensvägen 3
26698 Hjärnarp

Kontakt:
Tel: +46704220030
E-post: This is a mailto link

Se all info